Vrei un custom? Partea 1 – 7 sfaturi inainte de a incepe un proiect

partea 1 - 006

Mai intai de toate trebuie sa iti raspunzi sincer la intrebarea “Ce inseamna proiectul asta pentru mine?”… Nu conteaza ce le zici altora, fii sincer cu tine, pentru ca altfel o sa te pierzi pe drum… E pasiune, moda sau investitie? Simti nevoia de a trai o anumita senzatie in saua unei anumite motociclete? Vrei sa te potrivesti in peisaj? Sau vrei sa faci un ban? Niciunul dintre raspunsuri nu e gresit, atata timp cat e cel sincer…

Cum zicea si Alf intr-un articol postat pe blogul Bandisca si adaptat aici, motocicletele custom sunt la moda si asta nu-i rau, dar nici neaparat bine nu-i.

Dintre toate, favoritele publicului sunt cele grupate generic in categoria ‘neo-retro’, mai ales cafe-racer-ele clasice sau motocicletele brat-style, adica un fel de bobber japonez. De ce? Pare cel mai simplu! PARE! Daca vrei ceva extraordinar, nu e deloc asa, dar la prima vedere, asa pare.

Din ce in ce mai multi motociclisti se arata interesati de aceste motociclete cu personalitate, insa foarte putini calca pragul unui atelier custom. Cei mai multi vad cu ochi simplisti customizarea unei motociclete si cocheteaza cu ideea de a o face singuri, chiar daca nu au nici dotarea tehnica, nici abilitatile si, mai ales, nici cunstintele necesare. De cele mai multe ori, proiectele raman undeva la jumatatea drumului. Si asta pentru ca nu sunt respectate niste idei, ca nu exista un proiect.

Gata cu vorba lunga… uite cele 7 sfaturi adunate de la diversi constructori de motoare custom:

partea 1 - 0071 – Gandeste-te bine unde vrei sa ajungi… Ma refer in primul rand la destinatia motocicletei. Vrei sa mergi cu ea zi de zi sau vrei sa o plimbi cu remorca pe la intruniri… in functie de asta, iti vei putea face bugetul si vei putea stabili cel mai bun plan de actiune. Daca nu vrei un motor de zi cu zi, poti face modificari radicale, care altfel te-ar lasa fara talon, dar daca vrei sa ajungi la munca fara evenimente rutiere va trebui sa te gandesti si la pozitia de pilotaj, si la sistemele de siguranta, dar si la o reconditionare a motorului.

2 – Alege un stil… Nu sunt nici pe departe adeptul clasificarilor stricte. Nu am inteles niciodata (sau nu am acceptat) regulile de clasificare ale cafe-racer-urilor. Dar ca idee, e bine sa iti alegi stilul pentru a putea alege motocicleta donatoare. Daca vrei un cafe-racer conform cu normele, nu te orienta la un Triumph tricilindric, or sa fii excomunicat din tagma customizatorilor. Daca vrei sa intri in gasca baietilor cool, ai nevoie de aprobarea vre-unui guru. Daca vrei sa vinzi mai departe, trebuie sa te gandesti ca ‘baietii cool’ au si ei un guru care le zice care motor e ok din punct de vedere al standardului. Daca vrei un motor pentru tine, esti ceva mai liber, dar tot trebuie sa stii in ce directie te duci.

3 – Fa-ti BUGETUL … asa in linii mari… ca pana la final o sa il mai ajustezi de vreo 47 de ori, dar macar sa stii cam cat poti da pe motor si cam cat mai astepti pana te apuci sa si lucrezi la el… In principiu, motorul nu ar trebui sa fie mai mult de 25-30% din total, dar merge si cu 60% in faza asta. Pe la versiunea a saptea a bugetului o sa imi dai dreptate.

partea 1 - 0044 – Fa-ti un PLAN DE BATAIE… Gandeste-te unde o sa faci motocicleta. Daca o faci la un profesionist, stabileste ce anume face el, ce poti contacta in alta parte. Unii constructori de custom nu fac reconditionari de motoare, sau daca o fac, nu o fac ieftin. Atelierele de reparatii nu prea fac vopsire de motor.

Daca o faci singur, gandeste-te unde o faci si cine te poate ajuta. Vei avea nevoie de spatiu de desfasurare pe care sa il blochezi o perioada indelungata. Daca nevasta nu va fi prea fericita sa vada camera de oaspeti ocupata pentru vreo 9-12 luni, ai putea cauta intelegere la matusa aia care nu are alti nepoti, dar sa nu se supere nevasta ca te vede plecand in fiecare dupa amiaza.

partea 1 - 002Nu-ti fie teama sa recunosti ca ai nevoie de ajutor. Fie de la prieteni care se pricep mai bine, fie de la un specialist. Nu o sa iti ia nimeni gradele de pe umar daca subcontractezi realizarea sistemului electric sau revizia carburatoarelor, in schimb o sa te faci de ras daca apesi semnalul si se stinge motorul ;).

5 – Alege donatorul de organe… In primul rand, fa-ti munca usoara. Alege un motor cu linii apropiate de ceea ce urmaresti. Nu incerca sa faci un cafe racer sau scrambler dintr-un VT750 Shadow si nici un chopper dintr-un CBR… Nu e imposibila nici prima nici a doua misiune, dar sunt grele, ale naibii de grele.

De asemenea, tine cont de disponibilitatea pieselor si de posibilitatile de upgrade. Daca vrei sa faci un street tracker dintr-un chopper si planuiesti sa-i imbunatatesti sistemul de franare, nu omite diametrul ghidonului. O pompa de supersportiva nu va pica bine pe un ghidon de 25 mm, iar comenzile originale nu vor sta bine pe unul de 22… O conversie totala o sa te coste cam jumatate din cat ai dat pe motor.

partea 1 - 0036 – Donor bike sau horror bike?… despre asta voi detalia in partea a doua, dar nu puteam sa o sar din aceasta schema. In functie de abilitati, de planul de bataie si de buget, e bine sa stabilesti de la inceput daca alegi o motocicleta in stare buna sau iei o epava pe care o vei reconditiona complet. Prima e mai ieftina (la final) si iti aduce profit daca vrei sa o vinzi, a doua garanteaza ca vei avea un motor perfect, dar nu cred ca o sa scoti ‘parleala’… Vezi de ce e bine sa fii sincer cu tine?

7 – Acum ca ai luat motorul, refa bugetul si, daca ai ramas lefter, asteapta prima de Craciun inainte sa te apuci de demontat.

partea 1 - 001Intre timp, pune totul pe hartie si incearca de acum incolo sa te tii de plan.

Comentarii

comentarii

Urmareste-ne si pe Facebookschliessen
oeffnen