Monocilindrele BMW, versiunea economica a clasei premium

BMW monocilindru

Dupa ce s-a asezat printre producatorii de motociclete premium prin R32, BMW a incercat in 1925 sa intre pe un segment ceva mai accesibil prin R39.Motorul era o “jumatate de boxer”, asezata longitudinal, intr-un cadru de otel tubular.

Monocilindrul de 250 cmc nu a gasit insa prea multi clienti, pe de o parte din cauza pretului prea mare (cu numai 15% mai mic decat a lui R32), pe de alta parte datorita economiei infloritoare din acea perioada, favorabila mai degraba motocicletelor mai mari. Doar 855 de exemplare au fost produse inante de stoparea productiei in 1927.

A fost nevoie de o criza economica de proportii, cum a fost cea care a urmat prabusirii Bursei de pe Wall Street, pentru a-i convinge pe germani sa mai incerce odata. De aceasta data, motorul a fost micsorat la 198 cmc, iar cadrul din otel tubular a fost inlocuit cu unul din tabla ambutisata, la fel ca si furca. Pretul a coborat aproape la jumatate (de la 1.870 RM la 975 RM), iar numele a devenit R2.

Monocilindrul era decalat fata de axul motocicletei, astfel incat, in ultima treapta (a treia), sa antreneze roata in priza directa.

Motorul furniza 6 CP, iar din 1934, dupa adoptarea unui carburator Amal, puterea a crescut la 8 CP. R2 putea atinge 95 km/h si consuma numai 2,75 litri la 100 km.

In primul an, BMW a produs 4.161 de unitati, iar pana la scoaterea din productie a lui R2, in 1936, s-au produs peste 15.000 de unitati.

Pretul accesibil, consumul redus si performantele echilibrate i-au adus numele de “motocicleta poporului”.

La un an dupa lasarea lui R2, BMW scoate si o versiune de 400 cmc. Dublarea cilindreei a adus o crestere a puterii maxime la 12 CP si a vitezei maxime pana la 100 km/h. De asemenea, noua versiune putea fi echipata cu atas. De asemenea, cutia are 4 trepte, nu doar 3.

In ultimii ani de fabricatie, mai exact dupa 1935, R4 ajunge la 14 CP, iar trecrerea crizei incepe sa se simta si in vanzari, R4 depasind R2.

Intre cele doua, BMW a produs pentru o scurta perioada si un model cu motor de 305 cmc, denumit R3. Acesta s-a produs doar in 1936 si nu a avut un succces rasunator.

In 1937 apare R20, cu un motor nou, de 192 cmc, care producea 8 CP, cu un cadru nou (din otel tubular) si, foarte important, cu furca telescopica pe fata. Alaturi de acesta apare si R35, cu motor de 342 cmc si 14 CP, dar cu un cadru din tabla ca cel de la R4.

R20 a devenit R23 in  1938, motorul crescand  la 247 cmc.

In 1940 productia BMW a trecut in subordinea wehrmacht-ului.

Dupa Al Doilea Razboi Mondial, BMW a revenit la productia de motociclete abia in 1948, sub controlul Aliatilor. R24 a fost singura motocicleta produsa in 1948 si 1950. Era o evolutie a vechiului R23, dar cu aprindere cu avans centrifugal si cutie cu patru trepte.

Tot in Germania, dar de cealalta parte a Cortinei de Fier, din R23 evolueaza Simpson 425. Varianta comunista a BMW-ului monocilindric este produsa intre 1949 si 1962 in peste 200.000 de unitati.

Boomul economic de dupa razboi a adus o crestere a nevoii de mobilitate. Printre motocicletele care au pus in miscare Germania postbelica se numara si R25, care in cele trei variate, produse intre 1959 si 1956, a depasit 109.000 unitati.

Motocicleta venea cu numeroase imbunatatiri fata de R24, dintre care cea mai importanta este adoptarea unei suspensii spate.

In 1956 apare R26, cu suspensie fata/spate cu bascule. Cilindreea ramane la 247 cmc, dar puterea urca la 15 CP. Viteza maxima ajunge la 128 km/h.

Ultima evolutie a monocilindrului cu transmisie pe cardan s-a numit R27. Puterea a ajuns la 18 CP, iar viteza maxima a urcat la 135 km/h.

Monocilindrele aveau sa dispara din gama BMW in 1966, pentru a reveni abia in 1993, sub forma lui F650, insa aceasta este cu totul alta poveste, asupra careia vom reveni in viitorul apropiat.

Vezi pagina BMW MOTORRAD Romania pentru mai multe informatii despre istoria BMW Motorrad

Istorie BMW - 1931 - BMW R2 serie1 Istorie BMW - 1932 - BMW R2 serie2a Istorie BMW - 1932 - BMW R4 serie1 Istorie BMW - 1933 - BMW R2 serie2-33 Istorie BMW - 1934 - BMW R2 serie3 Istorie BMW - 1936 - BMW R3 serie1 Istorie BMW - 1937 - BMW R20 Istorie BMW - 1938 - BMW R23 Istorie BMW - 1948 - BMW R24 Istorie BMW - 1950 - BMW R25 Istorie BMW - 1956 - BMW R26 Istorie BMW - 1960 - BMW R27

Comentarii

comentarii

Urmareste-ne si pe Facebookschliessen
oeffnen