Gelände/Straße – o istorie de peste 30 de ani

Gelände-Straße---peste-30-de-ani---DAKAR-3

Se spune ca in 1978 o echipa de uzina a dezvolat un prototip pentru a participa la faimoasa cursa enduro ISDE. Rezultatul a fost atat de impresionant, incat directorii BMW Motorrad GmbH au cerut ca el sa devina model de serie. In 1980, dupa 21 de luni de dezvoltare, BMW prezenta la IFMA (intermot) un model ca niciun altul pana atunci.  Au urmat 30 de ani de succes. Si inca mai vin…

Gelände-Straße---peste-30-de-ani---DAKAR-4 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---DAKAR-2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---DAKAR-1

BMW R80 G/S (1980 – 1987) Deschizatorul de drumuri. Primul GS a avut dificila sarcina de a convinge publicul ca o motocicleta poate aborda si terenurile nisipoase ale Africii, dar si asfaltul perfect al autobahn-urilor germane. Motorul de 797,5 cmc, preluat de la R80, oferea un maxim de 50 CP.

Masa proprie, cu toate plinurile facute, urca pana la 186 kg, o valoare care pune intr-o lumina nefavorabila multe all-roaduri de cilindree medie din zilele noastre. Viteza maxima dezvoltata era de 168 km/h.

In 1981 vine prima victorie in Dakar, adusa de Hubert Auriol, in saua unui R80 G/S modificat. Francezul repeta isprava in ’83, iar in 84 si 85 BMW urca din nou pe prima pozitie prin Gaston Rahier.

Aproape 22.000 de unitati au fost vandute in cei opt ani de viata.

Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80G-S-0 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80GS-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80G-S-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80G-S-2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80G-S-3 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80G-S-4 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80G-S-DAKAR-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R800G-S-2

BMW R80GS/R100GS (1987 – 1996) A doua generatie aduce suspensia spate paralever care elimina reactiile nedorite ale cardanului. Apare si optiunea pentru un motor mai mare, de 980 cmc, care aduce un maxim de 60 CP.

Ambele versiuni cantaresc 210 kg la plin, fiind dotate cu un rezervor de 24 de litri. Consumul cobora sub 5 litri la 100 km in cazul unui rulaj constant, iar asta insemna ca autonomia se putea apropia de 500 km.

In ’88 apare versiunea Dakar, cu protectie aerodinamica serioasa, cu bare pentru protectia motorului si cu rezervor de 35 de litri. R100 GS PD (de la  Paris Dakar) este precursorul Adventure-ului care avea sa apara in 2001.

Alaturi de cele doua modele, tot in 1987, apare si un R65 GS, produs pe platforma lui R80 G/S dar cu un motor de 650 cmc. In timp ce R100 GS se ocupa de clientii mai pretentiosi, R65GS urmarea clientii cu buget redus. Se pare insa ca cei din urma nu sunt chiar asa de multi, devreme ce dealerii nu au reusit sa vanda mai nici macar un exemplar low-cost la fiecare zece modele mai mari… R65 GS a fost scos din gama dupa cinci ani in care a reusit sa atraga doar 1.727 de clienti

In total, ultima serie de “air-heads” s-a produs in peste 45.000 de exemplare.

Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80GS-1+2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80GS-2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80GS-3 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R80GS-MOTOR Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R100GS-7 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R100GS-6 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R100GS-5 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R100GS-4 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R100GS-3 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R100GS-PD-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R100GS-PD-2

In 1994 apare un nou varf de gama: R1100GS. Acesta primea motorul cu patru supape pe cilindru si racire cu ulei a chiulaselor, alimentat prin injectie. Suspensia paralever a fost modificata prin mutarea amortizorului in pozitie centrala, iar pe fata apare suspensia telelever.

Pretul urca puternic fata de pretul vechiului R100GS, insa ciclistica superioara impreuna performantele mai bune asigurate de cei 80 CP conving aproape 40.000 de clienti ca acesta este cel mai bun “Gelände/Straße”.

Un alt atribut important era intervalul de 10.000 km intre revizii, nemaiauzit in randul motocicletelor all-road.

In ’99 R1100 GS este inlocuit cu R1150 GS. Cilindreea urca la 1130 cmc, iar puterea ajunge la 85 CP. Doi ani mai tarziu apare si R1150GS Adventure, cu un rezervor marit de la 22 la 30 de litri, cu suspensii lungite. Acesta avea sa deschida un nou sub-capitol, dedicat excursiilor fara limita de kilometri.

Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R850GS-motor Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1100GS-3 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1100GS-4 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1150GS-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1150GS-2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1150GS-3 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R850GS-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R850GS-2

2004 aduce trecerea la motorul de 1170 cmc al lui R1200GS. Puterea urca la 98 CP, iar in 2008, odata cu adoptarea unei noi configuratii a distributiei, puterea urca pentru prima data la o valoarea cu trei cifre: 105 CP. In 2010 se atinge 110 CP.

Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-2008-2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-2008-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-2004-2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-2004-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-Adv Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-Adv-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-Adv-2 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-Adv-3 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-Adv-4 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---R1200GS-DOHC

O istorie a familiei GS nu poate omite episoadele extravagante. In 2005 apare HP2 Enduro, un GS dezbracat “pana la piele” si imbracat sumar in haine de enduro veritabil. Pentru a nu intra in liga celor care arata dar nu pot, HP2 Enduro s-a dotat cu suspensii pe masura si cu roti specifice. In 2007 apare si versiunea supermoto, denumita  sugestiv HP2 Megamoto.

Gelände-Straße---peste-30-de-ani---HP2-enduro-1 Gelände-Straße---peste-30-de-ani---HP2-enduro bmw-hp2-megamoto

In total, peste jumatate de milion de GS-uri cu motor boxer au fost fabricate si vandute in primii 30 de ani de existenta (pana in 2010), dar istoria nu se incheie aici.

Cea mai importanta evolutie a boxerului bavarez din istoria sa de 90 de ani este operata tot pe un GS. Pentru prima data este adoptata racirea cu lichid (doar pentru zona cea mai stresata termic) si tot pentru prima data este adoptata o transmisie cu ambreiaj umed. Acesta este amplasat in partea din fata a motorului si actioneaza cutia de viteze prin intermediul unui arbore intermediar. Vezi specificatiile noii generatii

BMW R1200GS 2013 1 BMW R1200GS 2013 BMW R1200GS 2013 - revolutia bavareza

Cu sisteme de reglaj electric al suspensiei, de control al tractiunii si cu 125 CP, noile GS-uri sunt departe de simplitatea constructiva a lui R80 G/S, insa pastreaza robustetea legendara si capacitatea de a ajunge la capatul lumii si pe Gelände, si pe Straße.

Comentarii

comentarii

Urmareste-ne si pe Facebookschliessen
oeffnen