DKW/MZ RT125, motocicleta fara care lumea ar fi fost altfel

DKW_RT_125_W_04_2

Inainte de cel de al doilea razboi mondial, inginerii de la DKW au proiectat una dintre cele mai simple motociclete construite vreodata. Se numea RT125 si era propulsata de un motor in 2 timpi de 125 cmc.

In anii ’30, DKW dezvoltase o noua arhitectura a porturilor de transfer si a ferestrei de evacuare, putandu-se astfel renunta la pistonul cu deflector. Propulsorul de 125 cmc de la RT furniza aproape 5 CP, si consuma cca 2,1 litri la 100 km. Performantele nu erau senzationale dar pretul a facut ca RT 125 sa fie una dintre cele mai vandute motociclete, mai ales dupa razboi.

Cutia de viteze avea trei trepte iar ambreiajul multidisc era un ulei. Constructia monobloc cu doua semicartere avea sa fie copiata de majoritatea motocicletelor economice construite multi ani dupa razboi. Chiar si in zilele noastre, majoritatea motoarelor monocilindrice au o constructie similara cu cea a monocilindrului DKW.

Cadrul din otel tubular era lipsit de suspensie pe spate si avea o suspensie de tip Girder pe fata.

In timpul razboiului, fabrica din Zschopau a trecut la productie militara, iar dupa razboi DKW s-a divizat in doua companii, una la Zschopau sub controlul sovieticilor (initial s-a numit IFA, apoi numele a fost schimbat in MZ), alta la Ingolstadt, sub control anglo-american. Ambele companii au reluat productia de motociclete cu evolutii ale vechiului RT. In ambele cazuri, furga Girder a fost inlocuita cu una telescopica, iar pe spate a aparut suspensia culisanta.

Puterea a crescut constanta pana la cca 6,5 iar cutia de viteze a ajuns la patru trepte.

Chiar inainte de razboi, conceptul a fost preluat de Royal Enfield (fara motor), iar dupa razboi patentul a devenit public, cu titlul de reparatii. Asa se faca ca mai multe copii ale RT-ului incep sa apara la diversi producatori pe aproape toate continentele. BSA Bantam in Marea Britanie, Harley Davidson Hummer in America, Sokol 125 in Polonia si M1A si K125 in Rusia (acum Minsk in Belarusia). Prima motocicleta fabricata de Yamaha, YA-1, este tot o copie a DKW-ului.

Asadar putem spune ca RT125 a constituit baza pentru pentru mai multi producatori renumiti. Se estimeaza ca in Germania s-au produs cca 650.00 de unitati, iar productia in toate celelalte forme este imposibil de cuantificat.

DKW_RT_125-2H_08_2 DKW_RT_125-2H_05_2 DKW_RT_125-2_01_2 DKW_RT_125_W_04_2 DKW_RT_125_1939_01_2 1950_dkw_rt_125_w 1954_dkw_rt_125-2h MZ_RT125_1956

Comentarii

comentarii

Urmareste-ne si pe Facebookschliessen
oeffnen